عمولاً از خود سئوال میكنیم كه آیا پاراگلایدر من با نوع پروازی كه دارم ،  مطابقت دارد و برای پرواز من مناسب است ؟
اولین چیزی كه باید برای شما روشن و واضح باشد اینست كه پاراگلایدر را برای چه میخواهید و یا بهتر بگوئیم  ، چه نوع پروازی دارید ؟
بطور كلی میتوانیم خلبانان را به چهار دسته مختلف طبقه بندی كنیم : اولین گروه كسانیكه تازه دوره مقدماتی  را تمام كرده و بدنیال اولین پاراگلایدر خود هستند . دوم كسیكه مدتی است پرواز میكند و میخواهد پارگلایدر اولیه اش  را با یك پاراگلایدر  بالاتر تعویض نماید . سوم خلبان با تجربه ای كه در جستجوی یك بال با بهره وری بیشتر ولی بدون صرفنظر از امنیت است ، و آخرین گروه كسانیكه یك پاراگلایدر برای مسابقه میخواهند . اگر شما جزو آخرین گروه هستید ،  میتوانید از خواندن ادامه این مقاله صرفنظركنید ، چراكه بطور حتم میدانید چه میخواهید و كمك زیادی به شما نمیتوانیم بكنیم . ولی اگر فعلاً در فكر مسابقه نیستید ، در سه گروه اول دقت و در یكی از آنها خود را جای دهید .
پس از این لحظه به بعد باید به دو نكته بسیار دقت كنید . اول اینكه به صرف داشتن یك بال فراتر از تجربه تان بیشتر و بهتر نخواهید پرید .
دوم اینكه در صورت داشتن شك وتردید بهتر است كمتر را به بیشتر ترجیح دهید .
در اكثر اوقات ، تنها چیزی كه با خرید یك پاراگلایدر بیشتر از تجربه بدست میاورید ، فرود زودتر در بدترین شرایط است هر چند این شرایط بدترین وضعیت روحی باشد . استفاده از بالهایی كه بطور واضح بالاتر از تجربه واقعی شخص است ، یكی از اشتباهات بسیار معمول پاراگلایدرسوارها محسوب میشود . كافی است سری به محلهای پر ترافیك پروازی بزنید تا ببینید كه صاحبان بیشتر بالهایی كه در آنجا دیده میشوند ، فكر میكنند كه بال آنها بیشتر پرواز میكند , در صورتیكه در پاراگلایدر مهمتر از بال , خلبان است و یا بهتر بگوئیم تركیب بال + خلبان است , و با درك و شناخت مناسب , بهترین نتایج حاصل میشود .
بیش از یك دهه پیش "رابی ویتال " با یك پاراگلایدر "بلك مجیك " (آموزشی) بیش از هفتاد كیلومتر پرواز كرد . پس تا وقتیكه هفتاد كیلومتر نرفتید , گناه را به گردن پاراگلایدر نیاندازید و اگر بین چند مدل شك دارید , حتم داشته باشید كه در این مورد ، كم آوردن بهتر از زیاد آوردن است . با یك پاراگلایدر آسانتر , با راحتی و آرامش بیشتری پرواز میكنید و بهتر و بیشتر یاد میگیرید . بدین ترتیب اگر با پاراگلایدر بخاطر لذتش پرواز میكنید , بخاطر یك انتخاب بد , پروازتان را تلخ نكنید . بسرعت سوزاندن دوران مختلف زندگی خوب نیست و در پاراگلایدر علاوه بر خوب نبودن , خطرناك هم میباشد . فراموش نكنید كه یك پاراگلایدر سوار (پرنده) خوب , پرنده ای است كه در این رشته به پیری برسد , پس عجله نكنید و تند نروید .

كدام بال امن است ؟
امنیت ، نگرانی مشترك خلبانان و تولیدكنندگان است . بهره وری خالص اگر با امنیت همراه نباشد هیچ فایده ای ندارد . بهمین منظور سازمانهای بین المللی وجود دارند كه با انجام تستها و امتحانات میزان امنیت هر پاراگلایدر را ارزیابی میكنند .
معروفترین آنها افنور فرانسه و دی.اچ.وی آلمان هستند . هم اكنون برای هماهنگی و یكی شدن نتایج اصلاحیه های این دو سازمان ، یك كمیته اروپائی بوجود آمده كه هدف آن ایجاد یك سیستم اصلاحیه (سی.ایی.ان) ادغام شده برای تمامی كشورهای اتحادیه اروپا است .
این سیستم پاراگلایدرها را به چهار گروه مختلف تقسیم میكند : كلاس استاندارد - كلاس پرفو - كلاس مسابقه و دو نفره .
تصمیم در مورد طبقه بندی مدل ارائه شده در افنور بعهده تولید كننده است . زیرا امتحانات هر كلاس و عكس العملهای آن برای هر گروه متفاوت است . در كلاس استاندارد 17 مانور های مختلف انجام میشود كه تمامی آنها بدون دخالت خلبان با موفقیت باید پشت سر گذاشته شود . در كلاس پرفو همین تعداد مانور انجام ولی اجازه دخالت خلبان ، مطابق با دستورات كتاب " دستورالعمل استفاده بـال" داده میشود . زمان بازگشت به حالت معمولی پرواز (جبران) و زاویه چرخش قابل قبول در پاراگلایدر در كلاس پرفو بیشتر از كلاس استاندارد میباشد . كلاس مسابقه فقط دوازده مانور دارد . زیرا این مدلها تنها برای خلبانان با تجربه ای طراحی شده كه آنرا ناخواسته تحریك نمیكنند و یا بصورت معقول و مناسب در موقعیتهای خطرناك آنرا حل و فصل مینمایند . سازمانهای مذكور با این روشها سعی در رفع مشكلات سیستمهای قدیمی دارند . حروفهایی كه در سیستم قدیمی می آمدند ، معایب ومزایای خودشان را داشتند ، همانطوریكه سیستم فعلی و آنهائیكه در آینده میایند ، خواهند داشت . زیرا هر روش اصلاحیه ، هر چقدر هم كه تصفیه شده باشد ، نقاط ضعفی را بهمراه خواهد داشت . بهمین دلیل نتایج آن فقط و منحصراً جهت راهنمایی است .

تفاوت افنور و دی.اچ.وی
 هنوز هم بسیاری فكر میكنند كه این دو سیستم اصلاحیه بنوعی با هم مرتبط هستند و برای هر طبقه بندی افنور میتوان یك معادل دقیق دی.اچ.وی یافت . باید گفت كه خیر  ، اینطور نیست . افنور و دی.اچ.وی هیچ ربطی بهم دیگر ندارند . آنها امتحانات و روشهای متفاوتی را برای گرفتن نتایج مختلف بكار میگیرند . بسیار مهم است كه این اختلافات را بدانید تا بفهمید واقعاً چه میخرید . وقتی یك بال برای تست به افنور میرود ، تولیدكننده میگوید كه در چه كلاسی میخواهد بالش اصلاحیه بگیرد . مثلآ در مورد امگا پنج ، ادوانس درخواست كرد كه بالش در كلاس مسابقه اصلاحیه بگیرد ، زیرا این سطح خلبانی بود كه برای این مدل در نظر گرفته بودند . به زبان ساده تر، افنور هرگز امگا پنج را در چرخش منفی ، واماندگی ، ثبات در كله كردن و جمع شده گی تست نكرد . بر عكس در دی.اچ.وی وقتی یك بال برای تست میرود ، بدون در نظر گرفتن اینكه تولید كننده برای چه كلاسی  این بال را میخواهد ، تحت تمامی امتحانات قرار میگیرد . سپس با توجه به نتایج امتحانات میگویند در چه كلاسی قرار دارد . بدین ترتیب طبیعی است كه یك بال كلاس یك دی.اچ.وی بتواند بعنوان كلاس مسابقه افنور تست و تائید شود . ولی غیر ممكن است كه یك بال استاندارد افنور بتواند در كلاس سه دی.اچ.وی قرار بگیرد .


نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 28 مرداد 1388    | توسط: نیما نجاتی    | طبقه بندی: مقالات، پاراگلایدر،     |
نظرات()