چـه پـاراگلایـدری بـرای شـما منـاسـب اسـت ؟

یك انتخاب صادقانه : اطمینان
اغلب اطمینان خاطر یك عامل فراموش شده است ، اما من فكر میكنم  در انتخاب پاراگلایدر مهمترین مسئله میباشد . اگر با یك بال احساس خوبی داشته باشید بدون شك بهتر پرواز خواهید كرد تا بالی كه شما را عصبی میكند . اگر در شرایط پیچیده و دشوار اطمینان خود را از دست بدهید و بترسید ، قدرت تصمیم گیری درست و حساب شده را هم از دست خواهید داد . زیرا ادرنالین و ترس قدرت قضاوت شما را درست هنگامیكه نیاز دارید روشن و صاف باشد ، تیره و تاریك میسازد . از طرف دیگر اگر واقعاً از بالتان لذت ببرید و در پرواز با آن راحت باشید ، مشكلی نخواهید داشت و همچنین فرصت بیشتری برای گرفتن تصمیمات صحیح در تمام مدت خواهید داشت .

انتخاب اولیه
در حال حاضر بقدری مارك و مدل در بازار وجود دارد كه بدست آوردن مناسبترین بال میتواند قدری مبهم باشد . این كاریست كه من میكردم :
اولین كار اینكه مد و استیل را فراموش میكردم و همینطور خودم را برده ارقام نمیكردم : عده ای  بسادگی نتایج امتحانات دی.اچ.وی را جمع میكنند و پاراگلایدری كه نتیجه بهتری دارد را میخرند ( چه اشتباهی ) همینطور شنیده ام خلبانانی كه یك بال را میخرند چون دوستشان از همان بال دارد ( چه احساساتی ) . یا بعضی دیگر كه كاملاً تحت تاثیر حداكثر سرعت و اعداد بهره وری كه كارخانه میدهد ، هستند ( نسخه بدبختی ) . در آخر هم هستند كسانی كه بالی را بخاطر طراحی و یا رنگ آن میخرند ( چون با رنگ ناخونم ، ماشینم یا لباس یكسره ام و صندلی پروازیم ست میشه !) . من تمامی این عوامل را حذف كردم و تنها یك ارزیابی صادقانه از توانایهایم به عمل آوردم كه با توجه به آن میتوانم بدنبال بالی باشم كه حداكثر اطمینان را در آسمان به من بدهد .

چه نوع خلبانی هستم ؟
حال زمانیست كه باید در مورد توانائی هایمان كاملاً واقع بین باشیم . اگر یك خلبان اتفاقی هستید كه كمتر از پنجاه ساعت در سال پرواز میكنید ، خوب انتخاب آسان است : یك بال كلاس یك و دو ، ثبات و كنترل لازم را دارد برای اینكه شما را به خودتان مطمئن سازد حتی اگر كاملاً فعال نیستید ، یا اگر یك ماه یا بیشتر از پرواز دور باشید . در دام كم ارزش دانستن این بالها نیفتید ، به زعم اینكه این بالها برای تازه كارها هستند . در حال حاضر بهره وریها عالیست و بسیاری از خلبانان با تجربه اذعان دارند كه بهترین پروازهای زندگیشان را با این بالها داشته اند  و بعد پروازهای بدی را با بالهای بالاتر تجربه كرده اند .
اگر شانس آنرا دارید كه تمام آخر هفته ها را پرواز كنید و خود را بعنوان یك پرنده فعال نگه دارید ، میتوانید بال كلاس دو را مد نظر قرار دهید . در آخر اگر صادقانه ، با اطمینان خاطر زیاد ، تجربه بسیار و تمام مدت پرواز میكنید ، میتوانید یك بال كلاس بالاتر را در بین انتخابهایتان منظور نمائید . فراموش نكنید كه در حال خرید یك ماشین پرنده هستید و امنیت شما بستگی به تصمیمتان دارد .

پرواز آزمایشی
وقتی انتخاب شما به سه یا چهار مدل محدود شد ، سعی كنید یك پرواز آزمایشی داشته باشید . این پرواز آزمایشی بیش از هر چیز به شما كمك خواهد كرد . نه به حرفهای فروشنده توجه و نه به قیمت خوبی كه به شما پیشنهاد كرده فكر كنید .  به این فكر كنید كه عملكرد هر بال در پرواز چگونه بوده است ؟ خوب بلند شد ؟ بنظر بی ثبات میرسید یا همانند یك كشتی نفتكش محكم بود ؟ آیا در مدتی كه پرواز میكردی با بال راحت بودی و به آن اطمینان داشتی ؟ بالی كه بیش از همه نكات مثبت داشت ، مطمئناً همان بالی است كه بدنبالش هستی . مهم نیست كه دوستانت مدلی دیگر و با قیمتی كمی ارزانتر میخرند . زیرا در آخر تویی كه میخواهی با بالت پرواز كنی نه آنها . در واقع تو متحمل هزینه زیادی میشوی ، پس بالی را خریداری كن كه با آن راحت هستی . فقط بخاطر اینكه فلان بال صد یا دویست تومان ارزانتر است خود را به مخاطره مینداز .

حالا چه سایزی؟
اندازه و سایز پاراگلایدر كمی مشكل به نظر میرسد هرچند كه در حقیقت بسیار ساده است . اگر بیست كیلوگرم به وزن خودتان اضافه كنید ، وزن كلی شما در پرواز بدست میاید . بدین ترتیب میتوانید وزنی كه شما را به میانگین بال نزدیك میكند را محاسبه كنید . اگر در محدوده دو سایز قرار دارید باید ببینید چه پروازی میخواهید انجام دهید و نسبت به آن انتخاب كنید . هر خلبانی پروازی متفاوت را جستجو میكند . ولی بخاطر بسپارید كه مدها مقطعی هستند و اصلاً اهمیتی ندارند . تنها مسئله مهم در آسمان راحتی و اطمینان خاطر تو در پرواز است .
مسئله مهم در آخر روز پرواز رضایت بخش ، احساس آرامش و تبسمی است كه بر چهره داری . در حقیقت فلسفه پرواز این است . پروازهای خوشی داشته باشید .

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 28 مرداد 1388    | توسط: نیما نجاتی    |    |
نظرات()