با اینكه بیشتر از یك دهه از پرواز با پارگلایدر در ایران میگذرد ، هنوز بسیاری از خلبانان پاراكلایدر اطلاعات كافی در مورد پارچه بالی كه با آن پرواز میكنند ، ندارند . لذا قسمتی از مقاله پارچه پاراگلایدر را ترجمه و تقدیمتان میكنیم . امید است مورد استفاده قرار گیرد .

در دو سال گذشته یكی از بزرگترین تولیدكنندگان پارچه پاراگلایدر ، پورچه اسپرت كه خود زیر مجموعه كارخانجات پورچه میباشد كه سعی زیادی در تعلیم خلبانان پاراگلایدر كرده ، برای اینكه بدانند پارچه استفاده شده در بالهایشان چگونه تولید و امتحان شده و پیشرفت میكند و چگونه باید از آن مواظبت كنند .

پورچه اسپرت پارچه ای را كه ما عامیانه آنرا پورچه مارین مینامیم تولید میكند ، ولی در صنعت نساجی آنرا اسكای تكس مینامند .

... پارچه ها پس از تولید دارای چهار وزن متفاوت هستند . اسكای تكس 36 ، 40 ، 45 و 55 . تمام این اعداد نمایانگر وزن بر متر مربع هستند .

پارچه های 36 و 40 با عنوان 9017 فروخته میشوند . در حالیكه به پارچه های 45 عنوان 9092 میدهند و پارچه 55 گرمی را 9112 مینامند .

پارچه سفید 50% كل فروش را تشكیل میدهد . در جدول وزن پارچه ها و روكش آنها و مورد استفاده آنها بطور خلاصه آمده است .


روكشهای پارچه ها مشخص كننده نوع استفاده ای است كه باید از آن بشود . فیرم برای دنده ها و دنده های اریب ، مدیم برای رویه ، زیره و دنده ها ، مدیم 2.0 برای رویه ، زیره و دنده ها ، واتر رپلنت برای رویه و زیره و ادسیو برای تعمیرات استفاده میشود .

روكشها برای پارچه های مختلف طبق جدول استفاده میشود .

Firm [E29A]

خصوصیات این روكش ثبات و ارتجاعی نبودن آن است . بهمین دلیل برای دنده ها استفاده میشود .دنده ها هیچگاه در تماس مستقیم با زمین یا زیر نور مستقیم آفتاب نیستند و مسئولیت نگهداری هوا را نیز ندارند .

Medium [E38A, E68A]

این یك روكش متوسط است كه در رویه و زیره بال و بعضی مواقع نیز در دنده ها استفاده میشود ، اكثراً در سبكترین نقاط یعنی قسمتهایی كه وزن را تحمل نمی كنند .

این روكش باید در تمام محیطها خوب باشد . از نظر تحمل اشعه ماوراء بنفش و تماسی كه بال میتواند با زمین داشته باشد .

روكش E68A به جهت عملیات بیشتری كه روی آن انجام میشود كمی سبكتر از E38A (پارچه های 36 و 40 گرمی ) میباشد . به همین دلیل A68E پارچه انتخابی برای پارگلایدر كوهستانی جین ، یتی میباشد .

Water repellent [E77A]

یك روكش دیگر با استفاده عمومی برای رویه و زیره كه بعلاوه آب را نیز به خود نمیگیرد .

تمام روكشهای ذكر شده تا اینجا برای پوشاندن پارچه از عملیاتی استفاده میكنند كه نیاز به حل كننده ارگانیك دارند .




Medium Mark 2 [E85A]

این یك روكش جدید است كه در چهار سال اخیر توسط پورچه اسپرت تهیه و تولید شده است . این روكش عمر طولانی دارد و در مقابل تمام مواردی كه باعث خراب شدن پارچه میشوند ، مقاوم است . ضمناً برای عدم آسیب به محیط زیست در عملیات پوشاندن پارچه از حل كننده های ارگانیك استفاده نكرده و عملیاتی كه پایه آن آب است را مورد استفاده قرار میدهند . این روكش جدید در پارچه هایی كه استفاده میشود عمر بال را بصورت قابل توجهی افزایش میدهد . مقاومت در مقابل اشعه ماوراء بنفش و همینطور نتایج بدست آمده در تستهای شستن و گریز از مركز نیز نشان دهنده یك قدم بزرگ به جلو است .

در حال حاضر روكش جدید E68A معمولاً فقط با پارچه های 45 گرم/متر مربع { 9092 } عرضه میشود . ولی برنامه گسترده آزمایشات در جریان است تا بتوانند این روكش را برای پارچه های سبكتر نیز استفاده كنند .

بطور كلی بازار تمایل به پارچه های سبك و سبكتر دارد . امسال برای اولین بار از زمانیكه پنج سال پیش پارچه 40 گرمی تولید شد ، پورچه اسپرت پارچه 40 گرمی را بیش از پارچه 45 گرمی فروخت .

برای نگهداری از پاراگلایدرهای خود در بهترین وضعیت و طولانی تر شدن عمر آن ، پورچه اسپرت توصیه هایی میكند كه دانستن آنها مفید است .

_ از قرار دادن بی مورد در مقابل نور خورشید اجتناب كنید و هنگامیكه از آن استفاده نمی كنید بال را در سایه بگذارید .

_ بال را روی زمین نكشید و آنرا زیر پا نگذارید .

_ بال را خیلی محكم جمع نكنید و لبه حمله را طبق دستورالعمل آن جمع نمائید .

_ هنگام جمع كردن بال مطمئن شوید كه هیچ حشره یا جسم خارجی دیگری در آن نباشد و آنرا خارج نمائید .

_ قرار دادن پاراگلایدر در صندوق عقب ماشین زیر آفتاب میتواند باعث گرمای زیادی شود كه بطور قابل توجهی از عمر بال شما میكاهد .

_ بال خود را هنگامیكه كاملاً خشك است جمع كنید . آنرا در جای خشك و خنك و با كوله پشتی باز نگهدارید .

_ برای تمیز كردن بال آنرا در یك سطح تمیز و خشك پهن كنید و از صابون مارسی ( یا صابونهای مشابه مثل آنهایی كه از روغن زیتون تهیه شده ) و یك ابر نمدار استفاده كنید . هرگز از مواد پاك كننده همچون پودر لباسشویی یا وایتكس و ... استفاده نكنید .

برای دیدن سایت پورچه اسپرت به آدرس ذیل مراجعه فرمائید :

http://www.ncv.fr/ 

این مقاله مختصری از مقاله یك تكنسین آزاد ارتباطات ، خلبان پرواز آزاد با چندین وسیله مختلف و هر از گاهی هم در مجلات كراس كانتری و اسكای وینگ مطلب مینویسد . برای اطلاعات بیشتر می توانید از وب سایت وی دیدن فرمائید .

http://www.steveu.org/

 

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 25 شهریور 1388    | توسط: نیما نجاتی    | طبقه بندی: مقالات،     |
نظرات()